(kommande vecka)
Hej
Ännu ett veckoslut.
Den här veckan har vi arbetat med räknesagor. Det
är viktigt att eleverna lär sig att lista ut hur de ska lösa
uppgiften och vilket räknesätt man ska använda. Det är
också viktigt att de lär sig att visa hur de tänkt genom att
rita bilder och skriva siffror och ord. Räknesagorna kan se
ut som den här:
Sara äter bär.
Hon äter 6 blåbär.
Sen äter hon 4 vinbär.
Sist äter hon 4 hallon.
Hur många bär har hon ätit.
Tillsammans med Karin var klassen på långpromenad
för att titta på Vasastenen. Det har ingått i arbetet om
hembygden och ligger lägligt nu när Vasaloppsveckan
närmar sig.
Idag (fredag) skulle vi ha arbetat en del med reklam, och
det faktum att det finns bilder som är till för att påverka oss.
Men då jag varit hemma sen igår och tagit hand om en liten
sjukling, så får vi ta det nästa vecka.
Det faktum att jag varit hemma, har också gjort att ett par
av er inte fått hem läxor och annat som ni skulle den här
veckan. Inte min mening alltså.
Under torsdagen då klassen hade Birgitta gjorde eleverna en
diagnos om geometri och symmetri. Jag har rättat dem nu
på förmiddagen, och det har gått galant för alla!
Idag har de haft en stavningsövning för att visa att/om de kan
stava vanliga, enkla ord samt om de minns att alla meningar
börjar med stor bokstav och slutar med punkt. Det ska bli
spännande att titta igenom dem på måndag.
Som ni kanske hört av era barn, fick de själva välja om de ville
ha matteläxa eller inte den här veckan. Jag tycker självklart att
det bästa vore om alla vill ha matteläxa varje vecka då det alltid
är bra med extra färdighetsträning. Min bedömning är dock att de
allra flesta av barnen kan bedöma om de behöver träna extra på
något eller inte. Läxremsorna finns i åtta olika nivåer och
övningsområden med räknesätten addition och subtraktion. Vill
ni som föräldrar att ert barn absolut ska ta med matteläxa varje
vecka så hojtar ni till så jag vet.
Jag hoppas också att ni alla sett att jag skickat hem era barns
alldeles egenskrivna sagor. Läs dem, njut och skicka tillbaka dem
till skolan sen. Jag vill sätta in dem i elevernas portfoliopärmar
så att de kan titta på hur deras skrivutveckling gått framåt, vid
senare tillfälle.
Har ni sett också att sagan finns beskriven kort i fyra punkter
längst fram eller bak i boken. Den listan skrev barnen innan själva
sagan, och är deras egen plan för hur sagan skulle formas. Listan
skulle innehålla
*vem sagan handlar om
*vad sagan handlar om
*vad som är mest spännande i sagan
*hur det slutar
Nästa vecka är sista veckan innan sportlovet. Jag kommer inom
kort börja skicka ut skriftliga omdömen för era barn och efter
lovet kommer vi att dra igång vårens utvecklingssamtal.
Efter lovet är det längdskidor som gäller på alla idrottstimmar
då vädret tillåter. För dem som inte har egen utrustning, finns
detta att låna i idrottshallen.
Kommande vecka (vecka 8)
Måndag- läxorna in (läsning, ev matteremsa och skrivläxa)
Tisdag- Idrott, inomhus
Onsdag-
Torsdag- Idrott-skridskor
Fredag-
Nu önskar jag er en fin helg.
/Marit
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar