Grupparbetar. Skriver en egen serie om en häst.
I fredags var det mycket på gång i klassrummet. Vi
arbetade framåt med vårt sagotema, och jag tror att vi
hade uppemot sex olika aktiviteter på gång i klassen
samtidigt. De är väldigt duktiga era barn. De lyssnar
i början av lektionen, på vad det är de ska arbeta med.
De läser på tavlan i vilken ordning de ska fortsätta, och
de gör det oftast utan att bry sig om vad de andra
kamraterna jobbar med.
Gör klart Beskowsagan som blivit liggande i en låda.
Klistrar in sin Sagoskog och svarar på frågor om vad
som händer på bilden.
Att skriva och rita tillsammans är något att öva på.
Vem ska skriva?
Vad ska vi skriva?
Vem ska rita?
Hur ska vi rita?
.... och måste man måla likadant som kamraten? Eller
kan samma serie ha olika färger på bilderna?
Och här, ett färdigt resultat av gemensamt skriven serie
om en hund som gillar att äta korv.
Vi hade dessutom besök av vår rektor en stund. Hon
vandrade runt och pratade med barnen och tittade på
vad de arbetade med. Bland annat fick hon se hur
eleverna klistrade in sina sagodrakar i en bok och sedan
på egen hand skulle försöka skriva om vad en sagodrake
är för något. Och ni anar inte hur många av era barn som
gav sig på att skriva ordet presentation utan att ens be
om hjälp.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar