med under temat berättande. Jag håller på
att avsluta området nu, men blev så sugen
på att berätta ytterligare en folksaga för
klassen. Så idag fick de lyssna på
"Stadsmusikanterna från Bremen". Alla
tyckte att det var riktigt spännande.
Efteråt pratade vi om hur sagor och historier
kan ha en inverkan på städer och turism.
Jag visade bilder på att stadsmusikanterna
finns som staty i just Bremen.
Sen pratade vi vidare om vad sevärdigheter
är för något, vilka sevärdigheter de känner till,
vilka som finns i Sverige och vad som till och
med finns i Sälen. Det hela slutade med att
vi såg en kort filmsnutt om hur man tillverkar
polkagrisar i Gränna.
Här är fler av de sevärdigheter som barnen kom
på, och som de ville se, och prata om.
Så, det där blev en lång parentes. Det var temat
berättande som jag skulle skriva om.
Här vill jag visa delar ur den pedagogiska
planering som jag har för området. Där framgår
att eleverna jobbar mot ett flertal olika mål genom
temat. Samtliga punkter nedan finns med i
kusrplanen för svenska, som centrala innehåll. Det
innebär att vi i skolan ska ha arbetat med området.
Vad eleverna ska kunna framgår av kunskapskrav.
För själva berättandet finns inga krav på att de ska
kunna något, det handlar mer om att alla elever ska
ha mött olika typer av berättarkulturer.
I samband med att vi avslutar området kommer alla
att få skriva tre meningar till en bild ur en av de
sagor vi arbetat mycket med. Målet är att varje elev
ska kunna forma tre meningar och visa att de förstått
principen med stor bokstav och punkt.
(Lgr 11, Svenska)
-Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
-Berättande i olika kulturer, under olika tider och för
skilda syften.
-Berättande texter och poetiska texter för barn från
olika tider och skilda delar av världen.
-Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker,
kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter.
-Berättande och poetiska texter som belyser
människors upplevelser och erfarenheter.
-Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll.
Genom att diskutera texternas innehåll och tillämpa
processkrivning arbetar vi även med större centrala
innehåll såsom:
-Enkla former för textbearbetning, till exempel att i
efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
-Handstil och att skriva på dator.
-Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt,
frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för
vanligt förekommande ord i elevnära texter.
Slutligen vill jag visa ytterligare några bilder från
arbetet kring berättande.
Med största sannolikhet är detta det sista ur temat
som visas, men man vet aldrig.
Målade sagoväsen. (Troll, jättar, häxor, féer och
tomtar.) Bredvid sitter de texter som de fick skriva
av till det sagoväsen de valt att arbeta med.
Text om féer.
Text skriven om vad en folksaga är för något.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar