Den här våren har jag verkligen inte delat med mig mycket av era
barns arbete. Jag har hur mycket bilder som helst och det är så
superkul att se eleverna växa och utvecklas. De tar så mycket
större ansvar nu. De tar egna initiativ och kommer med egna planer
och idéer för hur vi ska arbeta.
Jag har tänkt slänga in några inlägg med bilder, så att ni får se lite
kreativt arbete.
Mycket av våren har har handlat om hur vi är mot varandra.
Vi har arbetat med att sätta ord på vad vi känner och att kunna läsa
texter och förstå och tolka budskap i texterna.
Här i de första bilderna har vi pratat om dikter och om rim.
Regeln för skrivandet har varit at de ska skriva antingen om
- någon som är bra
- om hur det är när det är ensamt
Utifrån nordiska författare har vi arbetat med att se budskapet
i olika texter.
Utifrån Gunilla Bergströms böcker om Alfons har vi pratat och
sammanställt hur det kan kännas i olika situationer.
Utifrån Tove Jansons historia om det osynliga barnet
har vi diskuterat hur det är att vara utanför, och hur det kommer
sig att man kan "känna sig osynlig".
Efter att vi läst och diskuterat den sagan fick klassen en timme på
sig att göra någon form av arbete för att illustrera ensamhet och
utanförskap. Några valde att atbeta enskilt och några arbetade i grupp.
Det skrevs korta berättelser, dikter och
Av Torbjörn Egner har vi läst Folk och rövare i Kamomilla stad
och Klas klättermus.
Båda böckerna har varit väldigt uppskattade.
Efter att vi avslutat Klas klättermus pratade vi mycket om vad boken
hade lärt oss, och hur vi skulle kunna dela med oss av det vi lärt oss
till resten av skolan.
Resultatet blev en stor bild med kloka ord utanför matsalen.
Klassen ville också skriva om hur en vän ska vara vilket
så klart också innebär att det är så man själv bör vara om man vill
vara en bra vän.
Det har kommit upp många fina och intressanta funderingar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar