Idag har vi jobbat stenhårt med tiotal och ental. Från det
att klockan ringde in i morse och ända till 12 då vi slutade
har vi på olika vis arbetat för att alla ska få en bra förståelse
för värdet av olika tal.
Bygger olika tal med tiotal och ental.
Här har vi räknat ut varandras tal och skriver upp dem
på tavlan för att kunna gå igenom dem tillsammans sen.
Nästa uppgift var att bygga 100 på en lååång rad.
Och hur vet man egentligen att det är hundra?
Hur kan bevisa det för sin fröken?
Uppiften därefter var att bygga en bricka. En kaffebricka
av precis 100 pluttar.
Så, hur gör man?
Hur vet man att det är hundra?
Hur bevisar man det?
....och framför allt. Håller den för en kaffekopp?
Japp, vår håller fint!
Lektionen därpå fylldes rummet av kapsylskrammel.
Fyra nävar kapsyler, hur sorterar man upp dem i grupper
för att det ska bli lättare att räkna dem?
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar