20 december 2011

Julklappar och omdömen

Idag har de allra flesta i klassen fått hem sin
julklapp till er på sitt USB-minne.
Toppenbra av alla er föräldrar att det gick
så smidigt att få tag på minnen. Jag gillar ju
att jobba lite med datorn som verktyg i min
undervisning så det är inte alls omöjligt att
jag kommer be om denna tjänst igen i framtiden
för att kunna skicka hem större filer med eleverna.





 


Jag tog mig även friheten att lägga era barns
skriftliga omdömen direkt på USB-minnena.
Hoppas det var ok.



Angående de skriftliga omdömena:

De cirklar som markerar några av kunskapskraven,
indikerar att ert barn har förväntade kunskaper för
årskursen. Allt är som det ska, med andra ord.

Triangel visar att ert barn inte når de kunskaper som
förväntas av dem för tillfället, och att vi anar att ditt
barn inte kommer att nå de kunskapskrav som finns.
Om en triangel är satt på ditt barn är detta något ni
i hemmet redan vet om. När en triangel sätts, upprättas
omedelbart någon form av åtgärd för ert barn, för att
alla ska ges så stora möjligheter som möjligt att nå
samtliga kunskapskrav. Detta sker i samråd med er
föräldrar.

Ämnet bild har av outgrundlig anledning halkat in i era
barns omdömen och jag får helt enkelt inte bort ämnet.
I år ett finns ingen bild inlagt i schemat, utan detta ämne
kommer först i år två. Som omdömet ser ut nu, ser det ju
ut som att era barn har bild i skolan, men inte har några
som helst kunskaper. Så är alltså inte fallet.

När det gäller alla de kunskapskrav som inte har någon
markering alls, är detta områden vi ej arbetat med ännu.
Delar av kunskapskraven är sånt vi kommer arbeta med
i vår, och andra delar kommer inte att behandlas förrän i
år två eller tre.

Jag vet att det kan tyckas rörigt att förstå. Men enkelt sagt
är det så här:
Cirkel- ditt barn har förväntade kunskaper.
Triangel- ditt barn behöver någon form av stöd för att
nå kunskaper inom området.
Ingen symbol alls- inget som
ditt barn arbetat med ännu.





Två skoldagar kvar nu!


Hej så länge!





.

Inga kommentarer: